Search This Blog

Transformation of sentence (part 2 of 5) এর ব্যবহার : Rule 7 : Interoductory ‘there’ দিয়ে সূচিত assertive sentence-কে interrogative sentence-এ পরিবর্তন করার ক্ষেত্রে there-এর পরিবর্তে sentence-এর প্রথমে who বা what ব্যবহূত হয়। অতঃপর sentence-টি negative হলে Affirmative Interrogative এবং Affirmative হলে Negative-interrogative sentence-এ পরিবর্তন করা হয়। Example : Assertive : There is no use of it. Interrogative: What is the use of it? Assertive: There is no hope for me. Interrogative: What is the hope for me? Exercise for practice 1. Mitu writes a letter. 2. Their glory can never fade. 3. None can accept the proposal. 4. Every mother loves her child. 5. Friendship is nothing but a name. 6. Nobody can escape death. 7. The earth moves round the sun. 8. There is nobody happier than Kamal. 9. He has nothing to do. 10. I did not go home yesterday. Transformation of Sentence প্রিয় শিক্ষার্থীরা, গতকালের পর আজ ইংরেজি ২য় পত্রের গ্রামার অংশ থেকে ‘Transformation of Sentence’ নিয়ে আলোচনা করব। Assertive to Exclamatory Rule 1 : Sentence-এর প্রথমে what বা how বসে (what-এর সঙ্গে a+noun এবং how-এর সঙ্গে adjective / adverb বসে) + subject + verb + note of exclamation বসে। Example : Assertive : You are a great fool. Exclamatory: What a fool you are! Assertive : The boy is very strong. Exclamatory : How strong the boy is! Rule 2 : Assertive sentence-এ wish থাকলে exclamatory করার শুরুতে if / had বসে। Example : Assertive : I wish I had the wings of a bird. Exclamatory : If I had the wings of a bird! Assertive : I wish I could do it. Exclamatory: If I could do it! Rule 3 : Assertive sentence-এর ক্ষেত্রে যদি rejoice / It is a matter of joy / delight / surprise ইত্যাদি word ব্যবহূত হয় সে ক্ষেত্রে exclamatory sentence-এ এদের পরিবর্তে hurrah বা brave ব্যবহূত হয়। আবার Assertive sentence-এর প্রথমে It is a matter of sorrow / grief / sad / regret ইত্যাদি ব্যবহূত হয় সে ক্ষেত্রে এদের পরিবর্তে sentence-এর প্রথমে alas ব্যবহূত হয়। Conjunction হিসেবে ব্যবহূত that উঠে যায় এবং অবশিষ্ট বাক্যাংশ অপরিবর্তিত থাকে। Example Assertive : We rejoice that we have won the match. Exclamatory : Hurrah! we have won the match. Assertive : I regret that the man is dead. Exclamatory : Alas! the man is dead. Exercise for practice 1. It was a very charming sight. 2. He leads a most unhappy life. 3. It is a good plan. 4. I wish I could meet the president once. 5. The news was very shocking to her. Transformation complex sentence থেকে simple sentence এ পরিবর্তন করার নিয়ম Complex to Simple Rule 1: since/as/when-যুক্ত complex sentence-কে Simple sentence-এ পরিবর্তন করতে হলে— (i) Complex sentence-এর দুটি clause-এর subject এক হলে সে ক্ষেত্রে simple sentence-এ পরিবর্তনের নিয়ম: since/as/when উঠে যায় + subordinate clause-এর মূল verb-এর ing form, subordinate clause-এর প্রথমে বসে + main clauseটি অপরিবর্তিত থাকে। Example: Complex : When the thief saw the police, he ran away. Simple : Seeing the police, the thief ran away. (ii) দুটি clause-এর subject ভিন্ন হলে এবং প্রথম clauseটিতে am/is/are/was/ were/has/have/had থাকলে প্রথম clause-এ am/is/are/was/were-এর পরিবর্তে being বসে বা has/have/had-এর পরিবর্তে having বসে + দ্বিতীয় clauseটি বসে। Example: Complex : When the sun had set, we stopped our playing. Simple : The Sun having set, we stopped our playing. (iii) Complex sentence-এর clause দুটির subject যদি এক হয় এবং to be verb থাকে, তবে since/as-এর পরিবর্তে প্রথমে because of + সেই clause-এর subject-এর possessive form বসে + am/is/are/was/ were-এর পরিবর্তে being বা has/have/had-এর পরিবর্তে having + sentence-এর বাকি অংশ + comma + বাকি sentenceটি বসে। Example: Complex : Since he was weak, he couldn’t work hard. Simple : Because of his being weak, he couldn’t work hard. Rule 2 : Relative pronoun-যুক্ত complex sentence-কে simple করার নিয়ম: (i) প্রদত্ত sentenceটির প্রথম থেকে relative pronoun (who/which/that)-এর পূর্ব পর্যন্ত বসে + relative pronounটি উঠে যায় + relative pronoun-এর পরে auxiliary verb থাকলে উঠে যায় + মূল verb-এর present form-এর সঙ্গে ing + বাকি অংশ বসে। Example: Complex : The man who works hard can shine in life Simple : The man working hard can shine in life. When-যুক্ত complex sentence-এ যদি কোনো মুহূর্ত, দিন, মাস, ঋতু, বছর ইত্যাদিকে নির্দেশ করা হয়, তাহলে simple senctnce করার নিয়ম: when উঠে যায় + when-এর পরিবর্তে অল্প সময় বোঝালে at, দীর্ঘ সময় বুঝালে in এবং বয়স উল্লেখ থাকলে at the age of বসে + when-এর পর যে subject ও verb থাকে তা উঠে যায় + main clauseটি অপরিবর্তিত থাকে। Example: Complex : He woke up, when it was day light. Simple : At daylight, he woke up. Complex : When the was four, he left his house. Simple : At the age of four, he left his house. বি. দ্র.: যদি when দ্বারা কোনো সময় না বোঝায়, কোনো কাজ চলা বোঝায়, তখন at the time of + when-যুক্ত অংশের ing-যুক্ত verb + বাকি clause বসে। Example: Complex : When it was raining, he woke up. Simple : At the time of raining, he woke up.

ইংরেজী Grammer এর বিভিন্ন আলোচনার মধ্যে এবার আলোচনা করছি Transformation of sentence (Part 1 of 5): Rule-1 : Affirmative sentence-এ always থাকলে, এর পরিবর্তে never এবং key wordটির বিপরীতার্থক (antonym) ব্যবহার করে negative করতে হয়। Example: Affirmative : We always remember the martyrs. Negative: We never forget the martyrs. Affirmative: We are always regular in our duties. Negative: We are never irregular in our duties. Rule 2: As soon as-কে negative করতে হলে প্রথমে as soon as-এর পরিবর্তে no sooner had বসে। এরপর সে sentence-এর subject বসবে, verb-এর participle বসে এবং sentence-এর বাকি অংশ বসবে। তারপর than এবং সবশেষে দ্বিতীয় sentenceটি বসবে। Example: Affirmative : As soon as the thief saw the police, he ran away. Negative: No sooner had the thief seen the police than he ran away. Rule 3: Affirmative sentence-এ too…to থাকলে negative করার সময় too…to-এর পরিবর্তে so…that দিয়ে পরিবর্তন করতে হবে। Example: Affirmative : He is too dishonest to speak the truth. Negative: He is so dishonest that he cannot speak the truth. Affirmative : They were too nice to use just at present. Negative: They were so nice that they could not be used just at present. Rule 4: As…as যুক্ত affirmative sentence-কে negative করতে হলে প্রথমে as-এর জায়গায় not less এবং পরের as-এর জায়গায় than বসে। Example: Affirmative : Rina’s knowledge in English is as sound as Shova. Negative: Rina’s knowledge in English is not less sound than Shova. Rule 5: ‘For ever’ কিংবা ‘For good’ যুক্ত বাক্যগুলোকে negative করতে হলে never এবং verb-কে বাক্যের প্রয়োজন অনুযায়ী পরিবর্তন করতে হবে। Example: Affirmative : He has left the tuition for good. Negative: He will never join the tuition again. Affirmative: Rana has given up gambling for ever. Negative: Rana will never play gambling again. Rule 6 : Continuous tense যুক্ত বাক্যগুলোকে negative করতে হলে it is not that বসবে এবং পরবর্তী অংশ negative করতে হবে। Example: Affirmative : He is going to the function. Negative: It is not that he is not going to the function. Affirmative: I am digging the field. Negative: It is not that I am not digging the field. Rules 7 : ‘Be verb’ যুক্ত affirmative adjective থাকলে complement হিসেবে কাজ করে। এ ধরনের affirmative sentence-কে negative করতে হলে not বসিয়ে বিপরীত adjective বসাতে হবে। Example : Affirmative : Man is mortal. Negative : Man is not immortal. Affirmative : It is an easy term. Negative : It is not a complex term. Assertive sentence-কে interrogative এবং exclamatory sentence-এ পরিণত করার জন্য আমি কতগুলো নিয়ম উপস্থাপন করেছি এবং প্রতিটি নিয়মের সাপেক্ষে example ও exercise দিয়েছি, যাতে তোমরা সহজে নিয়মগুলো আয়ত্ত করে সঠিকভাবে প্রয়োগ করতে পারো। Assertive to Interrogative Rule 1 : অর্থের পরিবর্তন না ঘটিয়ে assertive sentence-কে interrogative sentence-এ পরিবর্তন করার নিয়ম: (i) ‘হ্যাঁ’-বোধক assertive sentence-কে ‘না’-বোধক interrogative sentence-এ পরিবর্তন করে interrogative sentence গঠন করা যায়। Example : As. : Smoking is a bad habit Int. : Isn’t smoking a bad habit? As. : He ia an honest man. Int. : Isn’t he an honest man? (ii) অনুরূপভাবে ‘না’-বোধক assertive sentence-কে ‘হ্যাঁ’-বোধক interrogative sentence-এ পরিবর্তিত করে interrogative sentence গঠন করা হয়। এ ক্ষেত্রে negative word-গুলোকে affirmative word-এ পরিবর্তিত করা হয়। Example : Assertive: He is not a great fool. Interrogative : Is he a great fool? Assertive: I was never late. Interrogative : Was I ever late? Rule 2 : সাহায্যকারী verb-বিহীন assertive sentence-কে interrogative হলে don’t / doesn’t (present indefinite হলে), did (past indefinit হলে) + subject + base verb + বাকি অংশ + প্রশ্নবোধক চিহ্ন বসবে। Example : Assertive: They play football. Interrogative : Don’t they play football? Assertive: Jerry liked skates. Interrogative : Did not jerry like skates? Rule 3 : Never/nothing-যুক্ত assertive sentence-কে interrogative করতে হলে never-এর পরিবর্তে ever এবং nothing থাকলে anything বসবে। Example. : Assertive: I never drink tea. Interrogative : Do I ever drink tea? Assertive: There was nothing to do. Interrogative : was there anything to do? Rule 4 : Everybody / everyone / all-কে interrogative করার সময় এদের পরিবর্তে প্রথমে who বসে + don’t / doesn’t / didn’t বসে + মূল verb-এর present form বসে + মূল verb-এর পরের অংশ বসে + প্রশ্নবোধক চিহ্ন বসে। Example : Assertive: Everybody wishes to be happy. Interrogative : Who doesn’t wish to be happy? Assertive: All love flowers. Interrogative : Who doesn’t love flowers? Rule 5 : Nobody / none / no one-কে interrogative করতে হলে এদের পরিবর্তে who বসে + বাকি অংশ+প্রশ্নবোধক চিহ্ন বসে। Assertive : Nobody trusts a liar. Interrogative: Who trusts a liar? Assertive : None can do this. Interrogative : Who can do this? Rule 6 : Assertive sentence-এ (every, all + noun) subject হিসেবে ব্যবহূত হলে সে ক্ষেত্রে interrogative sentence-এ every-এর স্থলে is there any ব্যবহূত হয়। Example : Assertive: All men hate a liar. Interrogative : Is there any man who doesn’t hate a liar? Assertive : Every man must die. Interrogative : Is there any who will not die?

A paragraph about Pritilata Sen: Pritilata was born in Chittagong on 5 May 1911. She was a meritorious student at Dr Khastagir Government Girls' School in Chittagong and Eden College, Dhaka. She finally graduated in philosophy with distinction from Bathun College in Kolkata. In her college days, Pritilata was an activist in the anti British movement. All through her life, she dreamt of two things: a society without gender discrimination, and her motherland without British colonial rule. So she received combat training to fight against the British rule. Soon after, pritilata became the headteacher of Nandankanon Aparna Charan School in Chittagong. Gradually she involved herself in Surya Sen's armed resistance movement. Surya Sen was a famous anti-British movement organizer and activist in Chittagong area that time. In 1932, Surya Sen planned an attack on the Pahartali European Club. The club was well-known for its notorious sign Dogs and Indians not allowed. Surya Sen assigned Pritilata to lead a team of 10-12 men to attack the Club. The raid was successful but Pritilata dressed as a man failed to get out of the Club. She committed suicide by taking potassium cyanide to avoid arrest. She proved that women can work like men. She also proved that women too needed to be prepared to sacrifice their lives for the freedom from the British colonial rule. Her dream came true. The British rule came to an end though she coudn't see it during her lifetime.

Short Biography of Pritilata Waddedar PRATIK DAGA PritilataWaddedar (1911-1932) was born in Chittagong (Bangladesh) in 1911- She plunged into politics at an early age and joined various student organisations. Later, she became the disciple of SuryaSen, the leader of the Chittagong group of revolutionaries. Under Sen's influence, she came to believe that the British could be ousted only through violent and armed rebellions; the weak policies of the Congress were no match to the might of the British dominion. Pritilataand her comrades organised several terrorist attacks in Bengal, thus creating panic among the colonial rulers and challenging their invincibility. The hallmark of Preetilata's career was the courageous attack on the Paharthali European Club at Chittagong on September 24, 1932. Though she escaped unhurt, the police launched a frantic search for her.Pritilatapreferred death to confinement and when she realised she could no longer hide, she consumed potassium cyanide in 1932. Her death, however, set an example of selfless service for others to follow.

সেলিনা হোসেনের জীবনীঃ সেলিনা হোসেন ১৯৪৭ সালের ১৪ জুন রাজশাহীতে জন্মগ্রহণ করেন। তাঁর পিতার নাম মোশাররফ হোসেন, মাতার নাম মরিয়মন্নেসা বকুল। তিনি পিতামাতার চতুর্থ সন্তান। ১৯৬০-এর দশকে রাজশাহী বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়ার সময়ে লেখালেখির সূচনা। এ পর্যন্ত বড়দের জন্যে তাঁর প্রকাশিত উপন্যাসের সংখ্যা তেত্রিশ, ছোটদের পঁচিশ। সেলিনা হোসেনের লেখার জগত্‍ বাংলাদেশের মানুষ, তার সংস্কৃতি ও ঐতিহ্য। তাঁর উপন্যাসে প্রতিফলিত হয়েছে সমকালের সামাজিক ও রাজনৈতিক দ্বন্দ্ব-সংকটের সামগ্রিকতা। বাঙালির অহঙ্কার ভাষা-আন্দোলন এবং মুক্তিযুদ্ধের প্রসঙ্গ তাঁর লেখায় নতুন মাত্রা অর্জন করেছে। ইংরেজি, রুশ, ফরাসি, হিন্দি, জাপানি, কোরিয়ান, ফিনিশ, উর্দু, আরবি, মালে, মালায়লাম ইত্যাদি বেশ কয়েকটি ভাষায় তাঁর বেশকিছু গল্প ও উপন্যাস অনুদিত হয়েছে। বিদেশী বেশ কয়েকটি বিশ্ববিদ্যালয়ে তাঁর উপন্যাস পাঠ্যসূচিভুক্ত হয়েছে। তাঁর উল্লেখযোগ্য উপন্যাসগুলো হচ্ছেঃ হাঙর নদী গ্রেনেড, পোকামাকড়ের ঘরবসতি, নীল ময়ুরের যৌবন, গায়ত্রী সন্ধ্যা, পূর্ণছবির মগ্নতা, যমুনা নদীর মুশায়েরা, ভূমি ও কুসুম। একুশে পদক, বাংলা একাডেমী সাহিত্য পুরস্কারসহ পেয়েছেন দেশের প্রধান প্রধান সমস্ত পুরস্কার। আন্তর্জাতিক স্বীকৃতি হিসেবে পেয়েছেন সুরমা চৌধুরী আন্তর্জাতিক স্মৃতি পুরস্কার (ভারত)। ২০১০ সালে কলকাতার রবীন্দ্রভারতী বিশ্ববিদ্যালয় তাঁকে সম্মানসুচক ডিলিট উপাধিতে ভূষিত করে। কর্মজীবনে তিনি বাংলা একাডেমীর পরিচালক ছিলেন। এখন সার্বক্ষণিকভাবে লেখালেখি, নারী উন্নয়ন আর মানবাধিকার নিয়ে কাজ করছেন।